Thuiswerken; advies van de arbeidsfysiotherapeuten van H&R.

Thuiswerken; advies van de arbeidsfysiotherapeuten van H&R.

16 augustus 2020

Door het Coronavirus werken veel mensen op dit moment noodgedwongen thuis. Voor velen is dat een uitdaging. Een minder goede werkplek, andere gezinsleden welke ook thuis aan het werk zijn, beeldbellen, kinderen die geholpen moeten worden met huiswerk, "op afstand" contact houden met je collega's. Daarnaast kan het veelvuldig en eenzijdig laptop/pc gebruik resulteren in fysieke klachten zoals overbelasting van uw onderrug, nek-/schouders, uw armen en hoofdpijn.

Van de arbeidsfysiotherapeuten van H&R een aantal adviezen hoe te komen tot een zo ideaal mogelijke thuiswerkplek en om lichamelijke klachten buiten de deur te houden.

 1. Houd de juiste afstand tussen het beeldscherm en uw gezicht. U dient ongeveer 50 tot 60 centimeter van uw beeldscherm af te zitten. Bij gebruik van een laptop kunt u het beste gebruik maken van een "los" toetsenbord.

2. Stel de juiste kijkhoogte naar het scherm in. Ideaal is dat de bovenrand van uw beeldscherm van de computer/laptop op ooghoogte staat tot maximaal een hoek van 40-45 graden ten opzichte van de onderkant van het scherm. Lukt dit qua laptop niet kunt u de laptop op bijvoorbeeld een aantal boeken plaatsen. 

3. Houd een hoek aan van 90 graden voor armen en benen. Bij het werken betekent dit dat de stoel het liefst op een hoogte moet staan om de benen in een hoek van negentig graden te kunnen zetten (tip: maak gebruik van kussens) en het bureau/tafel moet zorgen dat de armen vanuit deze zelfde hoek het toetsenbord kunnen bedienen. Bij het ontbreken van armleuningen kunt u het toetsenbord iets verder naar voren plaatsen zodat uw onderarmen/polsen kunnen steunen op het bureau of tafel.

4. Houd uw voeten aan de grond. Voeten dienen het liefst plat op de grond geplaatst te worden. Lukt dit niet, kunt uw een voetsteun gebruiken om de ideale hoek te creëren. Tip: maak gebruik van een opstapje, kratje. 

5. Zorg voor een ontspannen (werk)houding. Steun met uw rug zo goed mogelijk tegen de rugleuning van uw stoel en laat uw schouders zo veel mogelijk ontspannen hangen.

5. Neem met regelmaat een korte pauze. Zorg voor afwisseling door even wat pauze te nemen. Neem minimaal 15 minuten rust als u 2 uur achter een computer of laptop hebt gewerkt. Tip: u kunt een programma instellen op uw computer/laptop zodat u een reminder krijgt om een korte pauze te nemen.

6. Beweeg met regelmaat en doe oefeningen! Tijdens te voeren telefoongesprekken kunt u gaan staan of lopen. Daarnaast is het goed om tussen de werkzaamheden door even een wandeling te maken of bijvoorbeeld wat lichte tuinwerkzaamheden te doen. Doe daarnaast met regelmaat oefeningen tussendoor om uw lichaam te ontspannen, denk hierbij aan oefeningen als het links en rechts omkijken over uw schouder, rondjes te draaien met uw schouders, "appels te plukken", uw beide armen boven uw hoofd uit te strekken.

In onderstaande afbeelding samengevat de "ideale" instelling van uw werkplek thuis.

werkhouding.gif

Wilt u telefonisch contact met 1 van onze arbeidsfysiotherapeuten voor advies? Of wilt u een afspraak maken om door middel van beeldbellen tot een zo ideaal mogelijke thuiswerkplek te komen? Of een ondersteunend oefenprogramma voor thuis ontvangen? U kunt hiervoor contact opnemen met de secretaresses van de praktijk (055-3605681) of een e-mail sturen naar info@houwerenruijs.nl. 

De arbeidsfysiotherapeuten van H&R staan voor u klaar!