Aanhoudende lichamelijke klachten (ALK)

In sommige gevallen kan er (ook na grondig medisch onderzoek) geen of onvoldoende verklaring gevonden worden voor lichamelijke klachten. In dat geval kan er sprake zijn van Aanhoudende Lichamelijke Klachten (ALK - voorheen SOLK). Voel je je beperkt en wil je onderzoeken op welke manier je invloed kan uitoefenen op je klachten? Lees dan verder over wat fysiotherapie voor jou kan betekenen.

Er is sprake van ALK wanneer er lichamelijke klachten zijn die langer dan enkele weken duren en waarbij bij medisch onderzoek geen lichamelijke aandoening wordt gevonden die de klachten voldoende verklaart. Er zijn diverse vormen van ALK, waaronder bijvoorbeeld fibromyalgie en het chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS). Ook klachten als lage rugpijn, hoofdpijn, buikpijn en aanhoudende benauwdheid kunnen onder ALK vallen. Daarnaast kunnen langdurige klachten ook ontstaan ten gevolge van een chronische ziekte zoals bijvoorbeeld reuma (reumatoïde artritis, axiale spondyloartritis), MS of intensieve behandeling bij ziekte. Ook voor deze klachten kan fysiotherapie uitkomst bieden.

Andere manier van kijken naar klachten

Binnen Houwer & Ruijs vindt behandeling plaats voor cliënten met ALK. Bij volwassenen gebeurt dit door Marieke Jonker en Marcel Sales de Melo. Kinderen worden gezien door onze kinderfysiotherapeut Jeroen Abraas. Zij zijn allen geschoold in het behandelen van cliënten met langdurige lichamelijke klachten.

De doelstellingen waaraan gewerkt kan worden zijn onder andere:Piece-of-Kate-fotografie-kleine-foto-1-2.jpg
- Het verbeteren van de conditie
- Het optimaliseren van de energiebalans
- Het anders leren omgaan met spanning
- Het leren (h)erkennen van grenzen
- Het terugkrijgen van vertrouwen in het lichaam.

Om deze doelstellingen te behalen wordt er onder andere gewerkt met oefentherapie en ademhaling- en ontspanningsoefeningen. Naast aandacht voor de fysieke klachten zullen ook andere aspecten van gezondheid in kaart worden gebracht (zoals het mentaal- en sociaal welbevinden). Indien wenselijk kan het behandeltraject worden afgestemd met andere zorgverleners zoals psycholoog en/of ergotherapeut.

Wilt u meer informatie over ALK?

Dan kunt u contact opnemen met de praktijk (055-3605681) of een e-mail sturen naar info@houwerenruijs.nl. U kunt ook online een afspraak maken.